-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:10589 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

پسري با پسر ديگري در ابتداي سن بلوغ هر دو مبادرت به عمل نامشروع لواط مي كنند, سپس توبه مي كنند. آيا خواهر مفعولبر فاعل حرام ابدي مي شود؟ مگر توبه شويندهء گناه نيست ؟ اگر هر دو فاعل و مفعول باشند,آيا پس از توبه از خواهرهاي آنان بر ديگري حرام خواهد بود؟

انجام دادن گناه داراي دو اثر است :

1 انسان را از خدا دور مي كند و قلب را مي ميراند و توفيقات الهي را از انسان سلب مي كند.

2 گناه آثار وضعي نيز دارد, مثلاً كسي كه شراب مي نوشد, غير از اين كه از خدا دور مي شود, باعث مستي وهرزگي او مي شود و تأثير منفي بر اعضاي بدن مي گذارد, حتي اگر توبه كند. مانند كسي كه زهر مي نوشد, كه غير ازاين كه گناه انجام داده , آثار وضعي بدي بر روي بدن دارد, حتي اگر توبه كند, چون دل درد و مسموميت با توبه از بين نمي رود. گناه مانند بمبي است كه در منطقه اي منفجر شود. آثار وضعي آن كه عبارت از آلوده كردن منطقه , خراب كردن و تأثير گذاردن بر گياهان و حيوانات و آب و خاك منطقه است , بر جاي مي ماند.

توبه كردن از گناه آثار بد روحي و معنوي و بعضي آثار حقوقي را پاك مي كند, اما بسياري از آثار وضعي بر جاي مي ماند.

اين ها همه تنظير و توضيح و توجيه براي تقريب ذهن بود. در لواط كه از ديدگاه اسلام عمل بسيار پست و شنيعي است , براي جلوگيري از اين عمل زشت اسلام آثار وضعي قراردادي (اعتباري ) جعل كرده است . كسي كه لواطمي كند, براي پاك شدن از عمل بسيار زشت خود بايد توبه كند, اما آثار وضعي آن بر جاي مي ماند.

يكي از آثار وضعي اين است كه خواهر و دختر و مادر مفعول بر فاعل حرام أبد مي شود, حتي اگر فاعل توبه كند.توبه اثر وضعي آن عمل زشت را از بين نمي برد.

فتواي فقها:

مادر و خواهر و دختر پسري كه لواط داده , بر لواط كننده حرام است , ولي اگر گمان كند دخول شده يا شك كندكه دخول شده , بر او حرام نمي شوند.(1)

دليل بر اين حكم رواياتي چند در باب 15از ابواب است .(2)

البته اگر فاعل غير بالغ باشد, فتواي اكثر علما اين است كه خواهر و مادر و دختر مفعول بر او حرام نمي شود.(3)

(پـاورقي 1.توضيح المسائل مراجع , ج 2 ص 402

(پـاورقي 2.وسائل الشيعه , ج 14 ص 340

(پـاورقي 3.توضيح المسائل مراجع , ج 2 ص 402

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.